PİYANO
TARİHÇE
İlk Piyano 1700'lü yıllarda İtalya Floransa'da Bartolommeo Cristofori'
tarafından yapıldı. Cristofori'nin en büyük başarısı, piyanonun temel mekanik
sorunu olan, çekicin tellere vurması anında sesin çekicin etkisi ile
sönümlenmemesi ve çekicin çok çabuk bir şekilde tellerden ayrılarak notanın
yeniden çalınabilmesi sorununa bir çözüm üretmesidir. Öldüğü 1732 yılına dek 20
civarında piyano üretti.
Fransız Marius'un bu çalgıya katkısı, tokmaklı
klavseni bulmak oldu. Saksonyalı Silbermann ise, Schröter' in çekiç sistemini geliştirdi
ve Bach'ın da değerli öğütlerinden yararlanarak, klavyenin
tüm ses genişliğinde eşit bir ötüm elde etmeyi başardı. Augsburg' da org yapımcısı Johann
Andreas Stein (1728-1792) Alman veya Viyana usülü denen
mekanizmalı piyanolar meydana getirdi. 1789'da Stein, ayrıntıları belirtmek için
kullanılmakta olan dizliklerin yerine pedal koydu. Andreas
ve torunu Johann
Baptist Streicher (1796-1871), piyanonun yapısını
(Beethoven'in arzusu üzerine) daha sağlamlaştırdı
ve ikinci bir otum kapağı ekleyerek daha dolgun bir ses sağladı. Piyano
sanayinin gerçek kurucusu Alman Zumpe' dir, "kılavuzlu" denen
mekanik piyanoyu gerçekleştirdi. İlk düz piyanoyu, 1789' da İrlandalı William Southwell yaptı. Sebastian Erard 1822'de piyano yapım
tekniğini geniş ölçüde etkileyen bir yenilik getirdi (ikili itme
dilleri). Henri Pape, çapraz tel ve keçeli çekici
buldu. James Thom , ekleme demir çatıyı
kurdu.
Kuyruklu (salon) piyano (Steinway &
Sonsmarka)
Piyano, tuşlu bir çalgıdır.
Tuşlarına basıldığında, sahip olduğu karmaşık çekiçli mekanizma sayesinde
tellere vurarak ses veren klavyeli çalgı.
Yapım biçimi ile duvar (konsol) ve
kuyruklu (salon / konser / grand) adı verilen çeşitleri vardır. Piyano
kelimesi İtalyanca "Güçlü ve
Hafif sesli klavsen (harpsikord) - gravicembalo col piano e forte" 'den
gelir. Pianoforte olarak adlandırılması da bundandır. Atası, klavsenden en önemli farkı, tuşa basarken
uygulanan kuvvete göre çıkan sesin şiddetinin de aynı yönde değişken olmasıdır.
Piyano çalan kişiye piyanist veya piyano
sanatçısı denir.
İlk tuşu La-0, son tuşu Do-8 olma üzere
toplam 88 tuştan oluşur.
Piyanonun telleri
Bu çalgı, büyük bestecilerin en yakını
olmuştur, dolayısıyla bu çalgı için verilen bestelerin sayısı ciltler tutar.
"Piyanistler, diğer çalgıları çalanlara nazaran, çıkaracakları sesleri
piyano üzerinde hazır bulurlar" gerekçesiyle, küçük yaştan (altı-on) başlayarak,
öğrenebilecek çalgılardan birisidir.Hatta günümüzde çok daha küçük yaşlara
yönelik piyano eğitimi verilebilmektedir.
Ünlü Piyanist Sigismund Thalberg:
"Çalarken, sesleri uzatmayı, iyi bir ses çıkarmayı ve ses çıkarırken
gerekli olan değişiklikleri yapabilmek için, zorunlu olan ilk şartlardan biri
her türlü sertlikten uzak bulunmaktır. Kolda, elde ve parmaklarda yetenekli bir
şarkıcının sesinde sahip olduğu incelik ve bükülmeler bulunmalıdır" diyor
ve şöyle devam ediyor: "İhmal edemeyeceğimiz bir konu varsa, o da ,
çalarken vücudun hareketlerinde büyük bir ölçü olmasının; kolları, elleri büyük
bir sükunetle yönetmenin, piyanoya çok yüksekten vurmamanın, kendi kendini
dinleyebilmenin ve hüküm verebilmenin gerekliliğidir. Genellikle, parmaklarla
fazla çalışılmakta, fakat kafa ile yeter derecede çalışılmamaktadır."
Piyano pedallarının kullanılması
hakkında, Antoine Marmontel şöyle diyor : "Pedalları kullanmasına
izin verilen öğrencilerin büyük bir kısmı onları usülleri saymak için
kullanırlar veya ayaklarını pedalın üzerine basarlar ve bir daha çekmezler.
Şüphesiz ki, her ikisi de kusur sayılan bu alışkanlıklara sahip olmamak
gerekir." Lavignac ise: "Pedal sanatı ayağın nasıl konulacağını
değil, nasıl çekileceğini bilmektir" diyerek, gerekli öğüdü vermiştir.
Piyanonun çekiç
mekanizması:
1) Tuş, 2) tuş ayarı, 3) şövale, 4) eşapman ayarı, 5)
eşapman kolu, 6) çekiç kenar vidası,
7) tekrarlama vidası, 8) çekiç sapı, 9) tekrarlama kolu, 10)
çekiç başı, 11) çekiç yakalayıcı, 12) susturucu kiriş çatalı, 13) susturucu kirişi, 14) susturucu kaşığı, 15) susturucu, 16) tel, 17) madenî
plaka, 18) zımba, 19) akort çivisi, 20) çivi yatağı.
KAYNAK: wikipedia
SASAV PİYANO DERSLERİ
Mimar Sinan Üni. Güzel Sanatlar Fak. Mezunu Müzik Hocası Emre Sezer yönetiminde piyano dersleri Sasav'da devam etmektedir. Dersler birebir verilmekte olup ders saatleri karşılıklı görüşerek ayarlanmaktadır. Sanatçılar ve Sanatseverler Vakfı - SASAV- sasav.org facebook.com/sasav.org
SASAV PİYANO DERSLERİ
Mimar Sinan Üni. Güzel Sanatlar Fak. Mezunu Müzik Hocası Emre Sezer yönetiminde piyano dersleri Sasav'da devam etmektedir. Dersler birebir verilmekte olup ders saatleri karşılıklı görüşerek ayarlanmaktadır. Sanatçılar ve Sanatseverler Vakfı - SASAV- sasav.org facebook.com/sasav.org
https://www.youtube.com/watch?v=9ONjyihtxLs
YanıtlaSil